Oman eurheilu organisaation perustaminen

Oman eurheilu organisaation perustaminen

Lukuaika:2 minuuttia

Olet varmasti jossain muodossa seurannut eurheilun pelejä ja pelaamista, ja sitä kautta olet alkanut ajatella oman organisaation perustamista? Sinulla voi olla perusta itse pelaamisessa, tai voit olla yrittäjä, joka haluaa saada kontaktin eurheilua seuraaviin nuoriin aikuisiin ja koko ajan kasvavaan harrastajamäärään, perusta voi olla erilainen, mutta mitä tarvitaan, että organisaatiolla on mahdollisuuksia?

Eurheiluorganisaatio on hieman erilaista kuin perinteinen urheilu lähinnä sitä kautta, että pelejä ja turnauksia seurataan striimauspalveluiden kuten Twitch kautta, kun vastaavasti perinteisiä lajeja on seurattu menemällä paikanpäälle. Lisäksi eurheilussa harrastajat ja pelaajat ovat hyvinkin aktiivisia erilaisissa sosiaalisen median kanavissa, ja tämä kaikki luo erilaiset toimintapohjat näille lajeille – mutta molemmissa pitäisi huomioita monivuotisuus ja toiminnan jatkuvakehittäminen.

Esimerkiksi Suomesta on noussut monia eurheilu-ammattilaisia moniin peleihin kuten Dota2, CS:GO, Starcraft II, R6S ja PUBG ja nämä pelaajat ovat alan harrastajien tiedossa ympäri maailman. Mutta samalla on Suomessa on menossa tilanne, että käytännössä maassa on vain 3-4 oikeasti kansainvälisen tason mitoissa toimivaa organisaatiota, ja isoin ja menestyvin ENCE, on sekin vain noin kolmen miljoonan euron liikevaihdollinen organisaatio, joka on vasta luomassa omaa historiaansa.

Mitä organisaatio vaatii?

Menestyvä organisaatio vaatii sellainen johtoryhmän, jolla on selkeä tavoite tuleville vuosille, sekä liiketoimintasuunnitelma sen toteuttamiseksi. Suunnitelma vaatii sekä pelivalinnat, tiimin etsimiset, junioritoiminnan aloittamisen ja rahoitusneuvottelut. Useimmat kansainväliset isotkin eurheilu organisaatiot ovat toimineet ensimmäiset vuodet tappiolla. Päästäkseen kansainväliselle huipputasolle useammassa pelissä, vaaditaan isoja panostuksia niin pelaajiin, valmentajiin kuin myös infraan – toimivalla isolla organisaatiolla on oltavat omat harjoittelutilat, mutta myös tilat, joilla voi ansaita tuloja. Tuloja on saatava myös lähetysoikeuksista, turnauksista sekä myytävistä tuotteista ja tämä kaikki vaatii suunnittelua. Turnausvoitot eivät tule itsestään ja turnauksiin pääsee alussa vain karsintojen kautta, ja mikäli aloittaa nollasta, on tie raivattava ihan alkukilpailuista alkaen – toinen vaihtoehto on aina osaa valmis joukkue ja saada sitä kautta valmis asema pelin maailmanlistoilla.

  • toimiva ja eteenpäin suunnitteleva johto
  • useampi joukkue eri peleissä
  • tulevaisuuden pelaajien kehittäminen
  • PR toiminnot, striimaus
  • myyntituotteet, yrityspalvelut
  • koulutus, analysointi, kurssitus
  • rahoitusneuvottelut

Pelin valinta

Tällä hetkellä maailmalla voi pelata noin 50 eri peliä tasolla, jota voi sanoa ammattilaistasoksi. Aivan huipulla useimmilla näillä peleillä on miljoonaluokan turnauksia, ja uusia turnauksia ja pelejä syntyy sekä alueellisesti että maailmalaajuisesti – kansainvälinen esports ala kehittyy ja kerää jatkuvalla sykkeellä entistä enemmän katsojia, sekä harrastajia.

Pelaajien valinta

Organisaation voi valita oman joukkueen kehittämisen ihan alusta alkaen, tai jonkun tähtipelaajan ympärille. Kansainvälinen huipputaso vaati jotain aivan muuta kuin kotipelit, joten organisaatiossa pitää olla kansainvälisen tason kokemusta, mikäli halutaan sinne tasolle mennä – ja jollei halua, niin miksi siten edes perustaisi organisaatiota? Yksi tapa on amerikkalaisten harrastamana eli saadaan mukaan organisaatioon tai jopa joukkueeseen jo muutenkin yleisölle tuttu ja tunnettu henkilö – toisesta lajista, tai vaikkapa näyttelijä? Tällä tavalla saadaan aikaan mediakysyntää organisaatiota kohtaan, joka taas omalla tavallaan helpottaa rahoittajien löytämisessä, mikä taasen helpottaa joukkueen ja organisaation muiden osien rakentamista. Iso osa organisaation menestymisestä on myös toimiva striimitiimi, joka kertoo koko ajan mielenkiintoisella tavalla missä mennään ja minne ollaan menossa – tämäkin vaatii onnistuakseen todellista suunnittelua – aivan kuin mikä tahansa liiketoiminta, jonka halutaan menestyvän.

Eurheilussa on mahdollista saada nopeastikin tulosta, mutta se vaatii hyvän rahoituksen, tahtoa, työntekoa sekä roppakaupalla onnea ja taitoa. Jos sinä/te olette rakentamassa tai suunnittelemassa oman peliorganisaation perustamista – tehkää perusta kunnolla, jotta toiminnalla on edes jonkinlaiset mahdollisuudet menestykselle.

Vastaa