You are currently viewing Esportsin nousu

Esportsin nousu

Lukuaika:2 minuuttia

Elektroninen urheilu on kasvanut todella valtaviin mittoihin viimeisten vuosien aikana. Vaikka kyseessä on varsin uusi peligenre, sai esports todella lentävän lähdön – nykyään elektronisen urheilun vedonlyöntiä tarjotaan lukemattomilla vedonlyöntisivustoilla ja nettikasinoilla. 

Esportsin markkina-arvon odotetaan saavuttavan peräti 30 miljardia Yhdysvaltain dollaria vuoteen 2021 mennessä. Tällä hetkellä maapallolta löytyy jo yli miljardi pelaajaa ja elektronisen urheilun lajeilla on hyvin laaja fanipohja – joskaan ei läheskään yhtä suurta, kuin jalkapallon, jääkiekon sekä koripallon kaltaisilla perinteisillä urheilulajeilla. 

Elektronisen urheilun lajeista on tullut loistava vedonlyöntivaihtoehto ainutlaatuisten kohdevalikoimiensa ansiosta. Esportseista veikatessa voittomahdollisuudet ja kertoimet ovat usein hyvin suotuisia ja ottelut sekä turnaukset tarjoavat loistavan mahdollisuuden huomata, mitkä joukkueista ovat parhaita.

Esports on elektronisen urheilun yksi kilpailtu muoto, joka pitää sisällään järjestäytyneitä otteluita niin ammatti- kuin amatööripelaajille. Otteluita on monenlaisia ja kokoisia, esimerkkeinä mainittakoon ‘first-person shooter’ (FPS) -pelit, ‘real-time strategy’ (RTS) -pelit sekä moninpelit, kuten battle arena (MOBA).

Lajin ympäristö on todella kilpailullinen ja se tarjoaa loistavia moninpelimahdollisuuksia – tästä syystä ympäri maailman järjestetäänkin jatkuvasti todella suurilla palkintopoteilla varusteltuja turnauksia. Tunnetuimpiin näistä kuuluvat League of Legends World Championship, Evolution Championship Series, FIFA 2020, The International, the Intel Extreme Masters -turnaus ja NBA 2K. Pelit lähetetään live streameina ja voittajat palkitaan massiivisilla palkinnoilla. 

Esportsin kehitys

Organisoidut elektronisen urheilun kilpailut ovat osa uhkapeliyhteisöä ja eSports-lajien suosion kasvaessa raketin lailla monet ammattipelaajat ovat alkaneet siirtyä videopelaamisen pariin. 

Tämä puolestaan on synnyttänyt ammattilaiskulttuurin ja nykyisin järjestetään todella monia ammattilaistason turnauksia. Näistä tunnetuimpia ovat Online Battle Arena (MOBA), FIFA 2020, League of Legends (LOL), NBA 2K, Dota 2 sekä suosittu ammuntapeli (CS: GO) Counter-Strike: Global Offensive. Muita suosittuja pelejä ovat Call of Duty, Heroes of the Storm, Hearthstone, Overwatch, Smite sekä StarCraft II. Nämä pelit nauttivat todella suurta julkisuutta ja vetävät valtavia katsojalaumoja. 

Vaikuttavia eSports -tilastoja

Online-suoratoistopalveluiden yleistyessä esports-turnauksia seuraavat miljoonat ihmiset. Twitch.tv sekä osittain myös YouTube sekä Panda.tv ovat suurilta osin vastuussa pelien tuomisesta ihmisten ulottuville. Major League Gamingissa pelaajista 85% on miehiä, 15% naisia ja pelaajien ikähaarukka on välillä 18 – 34 vuotta. Naispelaajien lukumäärän odotetaan kasvavan huomattavasti vuosi vuodelta. 

Hetki sitten esports-turnauspalkintojen yhteenlaskettu arvo saavutti huiman 600 miljoonaa dollaria ja vuonna 2019 noin puoli miljoonaa ihmistä seurasivat esports-otteluita ja tapahtumia. Jo nyt todella monet katsojista käyttävät mobiililaitetta ja vuoteen 2022 mennessä on odotettavissa, että yli 60% otteluiden seuraamisesta tapahtuu mobiilissa. 

Esports tavoittaa miljoonia ihmisiä ympäri maailman suhteellisen helposti ja se on kehittynyt samassa tahdissa internetin kanssa. Lajin pariin pääseminen on helppoa, sillä ihmiset voivat Twitch TV:n kaltaisten alustojen avulla opetella lempipelaajiensa taktiikoita reaaliajassa, minkä lisäksi katsojat voivat kommunikoida myös keskenään. 

Yhteenveto

Nykyään esport vedonlyönti on mahdollista helposti lukuisten nettikasinoiden ja sekä vedonlyöntisivustojen kautta. Viime kuukausina perinteisten urheilutapahtumien ollessa keskeytettyinä esports on saanut osakseen paljon mielenkiintoa. 

Esports tarjoaa erinomaisen vaihtoehdon perinteisistä urheilulajeista veikkaamiselle. Suuri määrä eri pelejä, vedonlyöntitapoja sekä kilpailuja takaa sen, että elektroninen urheilu tulee jatkossa olemaan suositumpaa kuin koskaan aikaisemmin. 

Tällä artikkelilla on yksi kommentti

Vastaa