Eurheilu eli Esports ja vedonlyönti

Eurheilu eli Esports ja vedonlyönti

Lukuaika:3 minuuttia

USA:ssa, Nevadan asetus sallii esports-vedonlyönnin tapahtumakohtaisesti, mutta vaatii lisensoituja operaattoreita toimittamaan hakemuksen Gaming Control Boardille hyväksyttäväksi jokaisesta kilpailusta.

esports-komitean kokoamisesta ja esportsin määrittämisestä uhkapelaamisen kasvualueeksi.

”Tekemällä tämän aloitteen olet jo edellä suurinta osaa valtion sääntelyviranomaista tämän alueen ratkaisemisessa”, hän sanoi.

Cohen käsitteli ensin alan yleistä väärinkäsitystä siitä, että suuri osa esports-yleisöstä on alaikäistä, usko, joka on pitkään heikentänyt alan näkymiä vedonlyöntikategoriana sääntelyn näkökulmasta.

Amerikkalaisen Entertainment Software Associationin (videopeliteollisuuden ammattiyhdistys) tiedot kertovat eurheilun harrastajista paljon, joiden mukaan eurheilun pelaajan keski-ikä Yhdysvalloissa on 31 vuotta, ja yli 80% pelaajista on yli 18-vuotiaita.

”Vaikka on myös totta, että esports-vedonlyöjän keski-ikä on noin kymmenen vuotta nuorempi kuin perinteisen urheiluvedonlyöjän, uskomme, että tuotteen laillistaminen ja sääntely on entistäkin tärkeämpää”, Cohen sanoi. ”Esports-vedonlyöntiä on jo paljon. Se tehdään vain offshore-sivustoilla, joilla ei ole asianmukaisia kontrolleja. Kun se on laillistettu ja tuotu päivänvaloon, voimme varmistaa, että alaikäinen pelaaja ei pääse ohjelmistoomme. Näin varmistetaan turvallisempi ekosysteemi kaikille osapuolille.”

Kuten Nevadassa, sääntely New Jerseyssä, jossa Cohen ja hänen yrityksensä on äskettäin hyväksytty hyväksymään esports-panokset, on ”manuaalinen, hidas ja hankala sekä operaattoreille että sääntelyviranomaisille”, hän sanoi.

”Tämä luo pelaajille huonon käyttökokemuksen ja tapahtumat hyväksytään ilman läpimenoaikoja oikein markkinoida tapahtumia.”

  • Tapahtumakohtaisten hyväksyntöjen taakka kävi silmiinpistävän selväksi tiistain kuulemisessa, kun paljastui, että Nevadan operaattorit eivät olleet toimittaneet yhtäkään esports-tapahtumaa viranomaishyväksyntää varten vuonna 2021.

Cohenin mukaan Esports Entertainment Group työskentelee jo New Jerseyn sääntelyviranomaisten kanssa tällaisen luettelon luomiseksi ja kehotti Nevadan esports-komiteaa harkitsemaan yhden oman toteuttamista. Sen avulla hän uskoo, että useiden lainkäyttöalueiden eri uhkapelikomissioiden yhteistyö voi lievittää työläitä hyväksymis- ja tutkintatoimia, ja olemme yleensä samaa mieltä siitä.

”Uskomme, että eri rahapelikomissioiden välinen yhteistyö ja viestintä voivat auttaa keventää ahkeruuden taakkaa eri liigoissa ja tapahtumissa ja poistaa päällekkäisyystutkimukset eri lainkäyttöalueilla”, Cohen sanoi. ”Tiedon jakaminen ekosysteemin yli hyödyttäisi suuresti kaikkia mukana olleita.”

Cohenin esityksen aikana otettiin lisäksi esiin kehotus kiinnittää huomiota esportsin pelaamiseen ja rekvisiittavedonlyöntiin, jotka molemmat eivät ole tällä hetkellä sallittuja New Jerseyssä tai Nevadassa. Hänen mukaansa pelinsisäinen vedonlyönti muodostaa 59,6% Counter-Strike-vedonlyönnistä ja 43,2% League of Legends -vedonlyönnistä tietotoimittaja PandaScoren tutkimuksen mukaan.  

Suurin este esports-vedonlyönnille sekä Nevadassa että valtakunnallisesti perustuu edelleen alan sääntelyviranomaisten ja valtion virkamiesten kouluttamiseen. Yksi lyhyt kiistakohta, joka saavutettiin kuulemisen aikana, ympäröi pelipäivityksiä ja sääntömuutoksia – usein kilpailullisessa pelaamisessa. Tällaisia päivityksiä tulee ja menee monissa nimikkeissä, joten vaikka kaikki voivat arvostaa rahapelien sääntelyviranomaisten huolellista lähestymistapaa turvallisuuden ja sääntelyn tapahtumien arviointiin, tällainen epäröinti on tukahdutettava esportsin nopeasti liikkuvan luonteen vuoksi, jos sillä on mitään mahdollisuuksia menestyä.

Toisaalta ennalta hyväksytyn sähköisen urheilun tapahtumien valkoisen listan käsite menisi todennäköisesti pitkälle kaikille asianosaisille sääntelyviranomaisista vedonlyöjiin, ja sitä olisi pidettävä keskeisenä painopisteenä alan kasvun edistämisessä. Useimmat innokkaat esports-fanit voivat tarkastella tapahtumaa, kuten CS:GO ESL Pro League tai Dota 2 International, ja tietää, että siitä tulee turvallinen tapahtuma ilman likaista peliä, mutta sääntelyviranomaisilla ei ole sellaista läheisyyttä ja yhteyttä teollisuuteen sanoakseen sen vakaumuksella – ainakaan vielä.

Esports Integrity Commissionin pitäisi pystyä toimimaan merkittävässä roolissa, joka auttaa valistamaan päättäjiä siitä, mikä on ja mikä ei ole turvallista vedonlyönnissä, ja alan kypsyminen hyödyttää vain yleistä syytä. Esports-vahtikoira on kasvanut eksponentiaalisesti myös viime vuosina – voittoa tavoittelemattoman organisaation kasvu voi myös antaa enemmän aikaa ja enemmän resursseja työskennellä sääntelyviranomaisten kanssa lainsäädännössä ja protokollissa, jotka edistäisivät esports-vedonlyöntiä.

Kaiken kaikkiaan tämän viikon kokous oli tuottava, ja kun esports-komitea kokoontuu edelleen neljännesvuosittain ympäri vuoden, pitäisi toivottavasti olla vaikeampia keskusteluja, jotka olisi saatu päähän yrittäessään tehdä esports-vedonlyönnistä nevadalaisen.

Yli 450 miljoonaa ihmistä katsoi esportsia vuonna 2021 – ja vuoteen 2024 mennessä luvun arvioidaan nousevan 577 miljoonaan Statistan tietojen mukaan.

Euroopassa ja siten myös Suomessa eurheilun panostaminen urheiluvodenlyönnin muodossa on ollut jo vuosia mahdollista, ja pelimäärät kasvavat kokoajan.

Vastaa