eUrheilu on saamassa Eurooppaa aivan uuden kasino-operaattorin vuonna 2024. Winners.bet on saanut nyt tammikuussa lisenssioikeuden Maltan peliviranomaisilta mahdollistaa netissä tapahtuvan urheiluvedonlyönnin eUrheilu kohteisiin.
Uuden sivuston taustavoimana on itseasiassa BetConstruct, joka mahdollistaa pelien livestriimaamisen eri tapahtumista sekä erilaisten tilastotietojen tuottamisen sivustolle. Näin esports-vedonlyönti helpottuu entisestään myös suomalaispelaajille. Näillä tiedoilla alan noviiseillakin on mahdollisuudet asettaa vetoja eri joukkueille ja eri tapahtumiin. Sivuston käyttäjille tulee myös pääsy kaikkeen alan relevanttiin uutismateriaaliin sekä joukkueiden kokoonpanoihin, turnaustietoihin yms, win.gg alustan kautta. eSport vedonlyönti on kaikkien mittareiden valossa kasvamassa oleva iGaming sektori, kunhan sitä kehitetään vielä edelleen.
Tämä on ensimmäisiä nimenomaan eUrheilulle ja sen ympärille avattuja ja rakennettuja kokonaisuuksia, joiden määrä ja valikoima tulee varmasti vielä 2020 aikana lisääntymään.
Kehitysideoita
Jos nyt eUrheilun vedonlyönti käydään lähes 99,9% prosenttisesti vain otteluiden voittajista tai turnausvoitosta, jossain vaiheessa tule livepelien valikoimiin myös tarkempia mahdollisuuksia. Jalkapallossa olemme jo tottuneet puoliaikavetoihin, keltaisiin kortteihin ja jopa rajaheittoihin ja kuka tekee seuraavan maalin tyyppisiin vetoihin. Ei olisi kovinkaan vaikeata lisätä vaikka CS:GO major turnausten finaalikamppailuihin karttakohtaisia vetoja tai jopa pelaajakohtaisia vetoja tyyliin kuka on joukkueen paras per peli. Nämä lisäkohteet ovat varmasti tulossa ja tullessaan vain lisäävät eUrheilun kiinnostavuutta.
Hidasteita matkalla
USA:n ja Euroopan viranomaiset ovat antaneet välillä viestejä, ettei eUrheilu otteluita voi ottaa pelikohteeksi, jos joukkueessa on alaikäinen pelaaja. Alaikä taas voi olla jopa 21-vuotta jossain maassa, joka tuntuu hieman epäreilulta sillä jääkiekon ja jalkapallon ammattilaissarjoissa pelaa koko ajan 17-vuotiaita pelaajia, mutta näitä otteluita ei kuitenkaan poisteta pelilistoilta. Enemmänkin tuntuu olevan kyse puolustuskamppailusta vanhoilta lajeilta uutta lajia vastaan. Jo nyt USA:ssa tilastot kertovat, että nuoret miehet, teinit, ovat enemmän kiinnostuneita suuntautumaan eUrheiluun kuin amerikkalaiseen jalkapalloon, koripalloon tai jääkiekkoon tai baseballiin – vanhat lajit ovat joutuneet USA:ssa jo ottamaan itselleen myös eUrheilu joukkueen, jotta mielenkiintoa seuraa kohtaan on olemassa.
Luonnollisesti yhä vielä nämä vanhemmat lajit ovat todennäköisempi paikka ansaita itselleen ammattilaisuus ja rahat elämää varten, mutta eUrheilu on saanut taakseen nimekkeitä sponsoreita aina Mercedes-Benzistä ja BMW:stä lähtien mikä kertoo, että lajissa on vetoa myös rahallisesti. Ja jos lajissa on vetoa rahallisesti, tarjoaa se myös sen harrastajille mahdollisuuden ammattilaisuuteen ja sitä kautta entistä enemmän näkyvyyttä. Tämä onkin tehnyt ESporsista yhä suositumpaa yhä nuorempien keskuudessa ja se nähdään nykyään vakavasti otettavana ammattina.
Seuraava suomalainen joukkue huipulla
Nouseeko ENCE vai ehtiikö joku toinen joukkue kuten HAVU sitä ennen major finaaleihin, tuleeko taustalta aivan uusi joukkue ja menee ohi? Suomessa joukkueiden ammattimainen johtaminen on vielä alkutekijöissään eikä mikään ihme, olihan SM liigan jääkiekkojoukkueetkin vielä muutama vuosi sitten taloudellisesti aivan kuralla. Menestyvän eUrheilu joukkueen kehittäminen vaatii paljon resursseja niin rahan, paikan, laitteiden kuin osaamisen suhteen. Ei riitä, että saadaan koottua hyviä pelaajia yhteen, mutta pelaajien on vielä sovittava toistensa kanssa ja taustalta pitää löytyä osaamista kehittämään näitä pelaajia, sekä pelaajina, urheilijoina että ammattilaisina.
Ja jos meillä Suomessa puhutaan eniten CS:GO joukkueista niin maailmalla enemmän rahaa on jaossa Dota2 ja League of Legends joukkueille ja näiden turnauksille ja liigoille, mutta tällä hetkellä Euroopassa pelataan ainoastaan vain CS:GO pelissä sellaisella tasolla, että suomalainen joukkue voi edes harkita ammattilaisuutta. Muiden pelien kanssa pitäisi joukkueen olla valmiudessa huomattavasti pidempiin peli- ja turnausmatkoihin.
Vaikka listattaisiin maailman eniten tienanneet joukkueet niin suomalaisia ei niistä löydy, sen sijaan miljoonia dollareita ansainneita joukkueita on jo lähes 100 ja tämän vuoden 2020 kevään aikana mennään todennäköisesti yli 100 joukkueen rajan. Paras suomalainen on nimenomaan ENCE eSports, joka on maailmanlistalla sijalla 57 ja plakkarissa kuudesta pelistä yhteensä reilut 2 miljoonaa dollaria, josta siitäkin Joona Sotalan StarCraft 2 voitoista pelkästään yli 768 000 dollaria. ENCE:n CS:GO joukkueen jäsenet ovat uransa aikana tienanneet vajaat 200 00 dollaria voittorahoina neljän vuoden ammattilaisuuden aikana – siitä voi jokainen laskea, kuinka paljon se tekee per vuosi. Kyseessä on kuitenkin Suomen 1.joukkue (vielä).