You are currently viewing Valorant lisää Eurheilun monimuotoisuutta ja luo roolimalleja seuraavalle sukupolvelle

Valorant lisää Eurheilun monimuotoisuutta ja luo roolimalleja seuraavalle sukupolvelle

Lukuaika:3 minuuttia

Oletko itse kokeillut tai nähnyt Valorant pelin online? Jos olet itse pelannut, mitä olet pitänyt? Monet CS:GO ammattilaiset ovat siirtyneet Valorant puolelle sen vuoksi, että se tarjotaa uuden, erilaisen peliympäristön, mutta sen perinmäinen ajatus on aika lailla samanlainen kuin perinteisemmässä Eurheilu-pelissä CS:GO.

Tuoko Valorant kauan odotettua uutta pelimaailmaan ammattilaisuuden osalta myös naispelaajille, tästä aiheesta kirjoitti CNN, ja tuomme tuon jutun myös tänne.

(CNN)  Esportsin harrastajat väsyvät usein jatkuviin vertailuihin perinteisiin urheilulajeihin, mutta yhä suositumpi kilpapelaamisen maailma voi usein olla esimerkki historiallisemmille urheilulajeille. Vaikka koko ala on edelleen miesvaltainen, organisaatiot ovat käynnistäneet projekteja toivoen luovansa monipuolisemman peliympäristön.

Esimerkkinä tästä on Valorant Game Changers -aloite, jonka tarkoituksena on tarjota alusta syrjäytyneille sukupuolille kilpailla ja kehittyä ammattimaisiksi pelaajiksi.

Valorant on ensimmäisen persoonan ammuntapeli, jonka on kehittänyt Riot Games – League of Legends -kehittäjä – ja sillä on noin 12 miljoonaa pelaajaa kirjautumassa sisään joka kuukausi. Game Changers -sarja kulkee pääkilpailun rinnalla ja pyrkii edistämään syrjäytyneitä kykyjä turvallisessa ympäristössä pois mahdollisesta häirinnästä.

Riot Gamesin vanhempi brändipäällikkö Vera Wienken on tehnyt tiivistä yhteistyötä aloitteen käynnistämiseksi ja sanoo, että se on jo ollut menestys.

”Meille on erittäin tärkeää, että meillä on todellinen edustus yhteisössä esportsissa, ammattilaispelaajissamme, valmentajissamme, managereissamme”, hän kertoi CNN Sportille.

”Siksi perustimme Game Changersin ja toivomme todella näkevämme, että tulevaisuudessa esports monipuolistuu.”

Sinun ei tarvitse laulaa sitä maailmalle

Wienkenin mukaan edustus on avainasemassa naisten osallistumisen houkuttelemisessa ja ylläpitämisessä Valorantissa ja esportsissa yleensä.  Valorant itse on suhteellisen uusi peli, ja Wienkenin mielestä sen muoto ja kerronta avautuvat monipuolisemmalle yleisölle.

Hahmot, joita voit esimerkiksi pelata, eivät välttämättä vastaa sukupuolistereotypioita, mikä auttaa tekemään pelistä helpommin lähestyttävän, Wienken sanoo.

”Roolimalleja ei ole”, hän lisäsi, kun häneltä kysyttiin, miksi ala houkuttelee edelleen vähemmän naisia kuin miehiä.

”Haluaisimme nähdä ja mitä jo tapahtuu, mikä on hämmästyttävää, on se, että näistä naispuolisista ammattilaispelaajista on tulossa roolimalleja muille ja he jakavat tapansa edetä Eurheilunpoluilla, jakaen tarinansa, jotta naiset tietävät ja löytävät mahdollisuudet alalle.”

Valorant EMEA -isäntä Yinsu Collins on yksi monista, jotka ovat kärsineet verkkohäirinnästä esports-uransa aikana, mutta hän sanoo kehittäneensä paksun ihon sivuuttaakseen sen.  Toimittaja, joka työskenteli aiemmin perinteisessä urheilumediassa, sanoo Valorantin auttaneen kouluttamaan alan ihmisiä syrjäytyneiden ryhmien kohtaamista syrjinnästä.

”En usko, että olen koskaan nähnyt nimikettä, joka on tuottanut ja sijoittanut naispuoliseen pelaajaan näin nopeasti”, hän kertoi CNN Sportille.

”Mellakka oli sellainen: ’Me priorisoimme naisten puolen.” Emme aio odottaa kolmea tai neljää vuotta antaaksemme teille ison turnauksen. Teemme sen heti.

”Uskon vain, että omistautuminen, investointi, tietysti, näet, miten Riot priorisoi monimuotoisuuden.

”Eikä sinun tarvitse laulaa sitä maailmalle, teet sen vain tekojesi kautta.”

Miltä edistyminen näyttää?

Vaikka Collinsille on lähetetty negatiivisia viestejä sosiaalisessa mediassa, hän on myös nähnyt ihmisten pohtivan aiempia toimiaan.  Hän sanoo saavansa toisinaan viestejä pojilta, jotka haluavat pyytää anteeksi tiettyjä asioita, joita he ovat sanoneet tai miten he ovat käyttäytyneet verkossa aiemmin.

”Toivottavasti muutaman vuoden, ehkä vuosikymmenen kuluttua, meidän ei tarvitsisi edes puhua edustuksesta, koska se olisi vain normaali asia”, Collins lisäsi.

Wienken sanoo, että Game Changersilla on jo ollut valtava vaikutus naisten pelaamiseen ja pelin katseluun, ja aloitteesta on tulossa enemmän, kun game changers academy lanseerataan tänä vuonna. Tämä uusi, yhteisölähtöinen formaatti toivoo voivansa toimia ponnahduslautana nuorille naisille, jotka ovat kiinnostuneita siitä ammattimaisena esports-pelaajana. Luomalla nämä uudet aloituskohdat naisille Wienken toivoo, että tulevaisuudessa ei tarvita naisjohtoisia projekteja, kuten se, jonka kanssa hän työskentelee.

”Toivon, että emme näe sukupuolta enää, kun katsomme ammattimaisia pelaajia, emmekä ehkä tarvitse pelinvaihtajia enää edes, koska se on vain niin normaalia, että esports on monipuolinen”, hän lisäsi.

Collinsille edistyksessä on kyse siitä, miten tiedotusvälineet ja laajempi yhteiskunta kehystävät naisia esportsissa.  Hän tietää, että se vie aikaa, mutta odottaa innolla päivää, jolloin alan naisia ei aina pyydetä puhumaan sukupuolestaan.

”Joka ikinen kerta, kun lahjakkuuskokoonpano julkistetaan tai joka kerta kun puhumme Pelinvaihtajista, haluan keskustelujen olevan siitä, kuinka kilpailu on hämmästyttävää tai tällä pelaajalla on hieno persoonallisuus tai vain hullu tarina. Samalla tavalla kuin puhumme miesten urheilusta”, hän sanoi.

”Luulen, että jos pääsemme pisteeseen, jossa naisten esportsista ja naispuolisista lahjakkuuksista ei puhuta vain sukupuolensa vuoksi, vaan heistä itse asiassa puhutaan, koska he ovat hyviä työssään, olen melko tyytyväinen.”

Tällä artikkelilla on yksi kommentti

Vastaa