You are currently viewing e-Urheilu ja sen tuomat uudet kolikkopelit nettikasinoilla

e-Urheilu ja sen tuomat uudet kolikkopelit nettikasinoilla

Lukuaika:5 minuuttia

Miten osaaminen ja taidot voivat vaikuttaa kasinopelaamisessa, eikö kasinoiden idea ole juuri siinä, että jokaisella on samat mahdollisuudet voittaa? Tähän asti koko kasinoalan perusidea ja toiminta on perustunut ajatukselle, että kuka tahansa voi rikastua kasinolla. Voittajan ei tarvitse osata pelata, tarvitaan vain onnea, ja tähän perusajatukseen on perustunut myös nettikasinoiden toiminta koko tämän vajaat 30 vuotta, mitä kasinot ovat netissä olleet. Onko siihen nyt tulossa muutos?

Kolikkopelit vs taitopelit

Kolikkopelejä eli automaattipelejä on nettikasinoilla ja kivijalkakasinoilla nykyään tarjolla reilut 12 000 eri peliä. Jokaisessa pelissä on omat jipponsa, symbolit, bonukset, lisäominaisuudet, mutta ne kaikki ovat yhtä lailla onnen pelejä, joissa kuka tahansa voi voittaa. Ainoa mitä pelaajat ovat voineet tehdä, on valita pelejä, joissa on kenties parempi palautusprosentti tai suuret voitot, mutta voittaminen on ollut aina onnesta kiinni.  Kolikkopelit pelit ovat nimenomaan täysin onnenpelejä, mutta voit opetella lisää pelaamista täältä.

E-urheilun nouseminen maailmanlaajuiseksi ilmiöksi on saanut monet kasino-operaattorit katsomaan tarkemmin, mistä oikeasti on kyse, ja voiko ilmiötä hyödyntää myös nettikasinoiden tulevaisuuden peleissä. Rahapelilupa vain useimmissa maissa edellyttää yhtäläistä voitonmahdollisuutta kaikille osallistujille, joten taidon huomioiminen vaatii erillisjärjestelyjä tai uusia lakeja.

Koko rahapeliala muuttuu usein nopeassa sykkeessä. Esimerkiksi vielä vuonna 2005 Ladbrokes oli suurin pokeripelien tuottaja Euroopassa, kunnes Microgaming loi oman ohjelmistonsa ja toi markkinoille omat pokeripelinsä. Mitä sitten tekeekään e-urheilu, joka jo nyt on tullut vauhdilla urheiluvedonlyöntiin, vaikka koko laji ammattilaisuusmielessä on vasta menossa ensimmäistä ”sukupolveaan”. Mutta pelit, joita pelataan miljoonien nuorten aikuisten toimesta ympäri maailmaa ja joiden turnaukset keräävät miljoonia katsojia, antavat luvan odottaa, että jotain tulee tapahtumaan. Jo nyt Las Vegasin kasinot ovat ottaneet e-urheilun omakseen, josta hyvänä esimerkkinä mm. Luxor Hotellin oma HyperX eSrpots Arena. Las Vegasia pidettiin ennen niin kasinokaupunkina, mutta e-urheilu tuli ja aloitti valloittamisensa, koska valloitusretki siirtyy entistä enemmän myös nettipelien puolelle? Vuonna 2015 Nevadassa muokattiin jo paikallisia osavaltion pelilakeja ja mahdollistettiin automaatti, joka antaisi paremmat voitonmahdollisuudet pelaajalle, joka todistaisi osaavansa pelata peliä. Tämä ei kuitenkaan ole vielä noussut millään tavalla suosituksi suunnaksi muualla maailmassa, eikä itseasiassa Nevadassakaan.

E-urheilu ja kolikkopelien kehitys

E-urheilu on nostanut tietokonepelaamisen uudelle tasolle. Ennen pelaaminen oli pelailua eikä siinä ollut sen kummallisempia tavoitteita kuin voittaa peli tai kaveri. 2000-luvun tekninen kehitys on kuitenkin tuonut peleihin lisääominaisuuksia ja yritykset kuten Riot Games ja Valve sekä Tencent/Supercell ovat tuoneet markkinoille pelejä, joissa pelaajat voivat voittaa jopa miljoonia! Kuka olisi uskonut, että Dota2 pelistä tulee niin suosittu, että sen vuosittaista MM-lopputurnausta seuraa miljoonat katsovat ja voittavan joukkueen jokainen jäsen voittaa samalla itselleen vähintään kaksi miljoonaa dollaria! Tämän vuoden palkintopotti on yhä kasvussa.

E-urheilussakaan ei pärjää enää tuurilla. Laji on kasvanut niin suureksi ja periaatteessa jokaista kilpailupeliä pelataan jo miljoonaluvuille menevissä määrissä. Esimerkiksi vuonna 2012 julkaistu CS:GO saavutti nykyisen huippunsa kevään 2020 aikana kun 1,3 yhtäaikaista pelaajaa pelasi peliä Steam-pelipalvelun kautta.

E-urheilun parista julkaistiinkin juuri tutkimus, jossa oli kyselty noin 250 kansainväliseltä e-urheilu organisaatioilta tämän alkuvuoden merkityksestä lajille.  80 % organisaatioiden johtajista näki tämän kevään haastavien olosuhteiden hyödyntävän lajin yleiskehitystä mm. siksi, että laji sai entistä enemmän näkyvyyttä kansallisilla televisiokanavilla. Mutta 17 % haastatelluista ei vielä uskaltanut sano, minkälainen vaikutus keväällä on koko lajin tulevaisuuteen. 

E-urheilu on viimeiset vuodet vienyt muutenkin minuutteja vanhoilta urheilluilta ja saanut jalansijaan oppilaitoksissa. Nytkin kevään vaikeudet aiheuttivat sen, että 56 % näistä tutkimuksen organisaatioista olivat kehittäneet ja muokanneet omaa toimintaansa vastaamaan muuttunutta tilannetta. Suurin ongelma e-urheilullekin oli livetapahtumien lopettaminen tai siirtäminen ja 67 % vastaajista näki tämän merkittävä haasteena sekä lajin tulopuolelle että lajin kasvavalle näkyvyydelle sekä faneille tarjottavan palvelun ja viihteen kannalta. E-urheilu on faneille nimenomaan viihdettä, ja satunnaiselle harrastus pelaajalle. Mutta pelaaja, joka on innostunut e-urheilupelien haasteista ja tulomahdollisuuksista, odottaa vastaavia haasteita myös automaattipuolelta, ja niitä ei sillä puolella vielä varsinaisesti ole. Urheiluvedonlyönti varsinkin e-urheilu kohteista on faneille jo tutumpaa tarjontaa. E-urheilu on omalta osaltaan lisännyt nuorten aikuisten suoratoiston käyttöä, ja sitä kautta myös nettikasinoiden suoratoistopelit eli livekasinopelit saattavat saada selkeän lisäkasvun lähivuosina.

Siinä vaiheessa, kun ensimmäinen pelistudio kehittää kasinoille kelvollisen pelin, joka yhdistää e-urheilun maailmaa ja nykyisiä kasinopelejä, on tämä studio melko varma ”voittaja” ja pelistä tulee vuoden pelatuin peli. Kuka sen tekee, ja millainen se peli on, sen tulemme varmasti näkemään ehkä jo 2020. Kasinopeleissä vain taitopelit ovat vielä selkeä vähemmistö ja niin tulee olemaan jatkossakin, mutta aivan kuten vedonlyönti on tullut kasinoille, myös erilaiset hybridipelit voivat olla tulossa myös. Onhan meillä jo nyt useilla kasinoilla mahdollisuus pelata täysin virtualisoituja jalkapallo-otteluita ja esimerkiksi tenniskamppailuja? Missä vaiheessa ns. first-person-shooter eli FPS pelimuoto tulee kasinoille, kun se nyt on sitä muutamassa livepelissä, missä pelaaja näkee pelipöydän aivan uudella tavalla.

Tätä pelien tulevaisuuden kehitystä kiihdyttää myös maailmalle kasvava 5G verkkoyhteys, joka mahdollistaa vähintään kymmenkertaisen verkkonopeuden nykyiseen verrattuna ja sitä kautta tulevaisuuden pelit voivat olla entistä monimutkaisempia grafiikan ja tapahtumiensa puolesta.

Taitopelit tulevat nostamaan itsensä esille

Taitopeleistä tunnetuimmat ovat luonnollisesti jo olemassa olevat korttipelit. Jos tunnet esimerkiksi Blackjack pelin ja Pokerin, tiedät että taidolla voi olla merkitystä pelin lopputulokseen. Vaikka korttipelit perustuvat onneen, sillä kukaan ei koskaan tiedä, mitä kortteja pakasta kenellekin tulee, voi lopputulokseensa vaikuttaa tuntemalla pelin mahdollisuudet. Varsinkin Blackjack on peli, jossa kaikki mahdollisuudet tietämällä parantaa omia mahdollisuuksiaan ja todennäköisyyksiään voittamiselle. Mutta silloinkin kyse on todennäköisyyksistä, ja tulos on aina korteista kiinni.

Tällä hetkellä taitopelit ovat nousemassa kasinoille livepelien kautta, varsinaiset automaattipelit jatkavat sitä onnilinjaa, että jokaisella pelaajalla on yhtä suuret mahdollisuudet voittaa jokaisella kierroksella, mutta livepeleihin on vähitellen tullut pelejä, joissa pelaaja itse voi entistä enemmän vaikuttaa pelin lopputulokseen. Ja onhan markkinoilla myös pokeri, joka sekin mahdollistaa ammattilaisuuden ja siinäkin on osatekijöinä onni ja omat taidot,

E-urheilun harrastajat ovat voineet pelata tietokonepelejä jo vuosia ennen aikuisikään tulemista, ja ovat tottuneet siihen, että mitä parempi olet pelaamaan, sitä parempia palkintoja on saatavilla. Heille täysin 100 % sattumaan perustuvan pelin pelaaminen ei välttämättä ole niin mielenkiintoista, kuin sellaisen pelin, jossa voiton mahdollisuudet olisivat parempia silloin, kun itse osaisi peliä paremmin. Se, että blackjack on yksi tällainen peli, ei vielä riitä, uusi pelaajasukupolvi haluaa lisää tällaisia pelejä, joissa taidolla olisi oikeasti merkitys voiton kannalta. Pelistudiot ovat jo ottaneet kopin tarpeesta, ja pelejä on suunnitteluasteella useallakin pelitalolla. 2020-luku tulee aivan varmasti näkemään näitä taitopelejä entistä enemmän kasinoiden pelilistoilla, ensin livepuolella, mutta sitten vähitellen myös videopelipuolella.

Vastaa